onsdag 27. mai 2015

Suvenir rundt halsen - DIY tubeskjerf


Reiseminner trenger ikke henge på veggen eller stå i bokhylla til pynt. Vi har vel alle blitt grepet av gleden og øyeblikket og falt for fristelsen til å medbringe en eller annen unyttig suvenir hjem fra ferie? Når du kommer hjem til hverdagen lurer du på hva du egentlig skal med den perlebesatte elefanten eller du innser at den akvarellen fra han  kjekke gateselgeren slettes ikke passer hjemme hos deg.

Vi stoffgale samler reiseminner på annen måte. Det er ikke få steder hvor Mannen har måttet finne seg i at undertegnede er langt mer interessert i reisemålets beste stoffbutikker enn en eller annen gammel bygning. Vi har en u-uttalt avtale; Han følger meg i stoffbutikker, jeg ham til fotballstadioner.

Mine suvenirer kan omskapes til noe jeg kan bære med meg og vise fram. Som dette skjerfet. Jeg har blitt enn skikkelig skjerf-dame, sommer som vinter, og det er ikke få utgaver jeg har. Men det er alltid artig med et nytt skjerf. Ekstra artig når du kan skape det selv. Enda mer artig når stoffet er anskaffet på en reise.

I dette tilfellet er reisen min tur til Sri Lanka tidligere i år.

Det turkise, småblomstrede stoffet ble kjøpt for en billig penge i en butikk som utelukkende solgte varer fra kvinnene i området. Nå er det omskapt til et reiseminne som varmer meg og som jeg kan bære med meg, en praktisk suvenir.






Å sy et slikt skjerf er et  artig prosjekt med et raskt resultat, akkurat som vi liker det.
Har du lyst til å lage ditt eget skjerf? Her kommer en enkel forklaring, en såkalt DIY (Do IT Yourself). (Jeg liker den norske varianten, Skap Det Selv (SDS), men det begrepet har ikke fått samme fotfeste i språket så jeg har kapitulert.



DIY tubeskjerf


Klipp ut to stoffbiter på ca. 30x150 cm . Legg de to stoffene rette mot rette og sy sammen langsidene.





Glatt ut "tuben" du nå har, slik at sømmene du sydde langs langsidene ligger oppå hverandre.




Stikk hånda inn i "tuben"og vreng det halvveis slik at de to kortendene ligger i samme ende av "tuben". 





Sy rundt kortendene. Begynn midt på ett av stoffene, ikke ved skjøten. La det stå igjen en liten åpning.




Vreng skjerfet gjennom åpningen.





Sy igjen hullet for hånd, eller om du er lat som meg, med maskin. Brett inn stoffet i hullet og sy en søm helt mot kanten.






Voila, ferdig!

Så kan du laget et til. 






Og enda ett.






Stoffer og mønstre kan varieres i det uendelige.



Elisabeth, med reiseminner rundt halsen



7 kommentarer:

  1. Hehe, for meg vil SDS alltid være et småskummelt kjemikalium fra mine Oslo-dager - sodium dodecyl sulfat. :)

    SvarSlett
  2. souvernirer kan komme i alle slags former og farger. helt enig. jeg kan finne på å ta med kaffi hjem :)

    fine skjerf.
    driftig du :)

    SvarSlett
  3. og JA til norske begreper!! :) (y)

    SvarSlett
  4. Kjempefint skjerf, og så fint at det i tillegg kan være et minne. (Likte også at stoffet kom fra kvinner i nærområdet) . Jeg og mannen min har også en slik usagt avtale - han går i sportsbutikker og jeg i bruktbutikker :) PS: Jeg er også helt skjerf-avhengig, og kan ikke skjønne at jeg noen gang har levd uten et hengende rundt halsen .... :)

    SvarSlett
  5. Så smart! Jeg er også skjerfavhengig så detta var et bra tips :)

    SvarSlett
  6. I really appreciate your professional approach. These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...