torsdag 7. august 2014

Mer ostekake


For en stund siden skrøyt jeg av den himmelske ostekaka uten gelatin, som forsvant fra festbordet med et jafs. Gøy når kaker du tester for første gang gjør slik suksess.

Den ostekaka jeg vanligvis serverer om sommeren er denne her.





Den fant jeg i et ukeblad en gang på nittitallet, og har laget den et titalls ganger.

"Why change a winning team" er det noe som heter. Så selv nå med nevnte suksessostekake på repertoaret, svikter jeg ikke "Elisabeths sommerostekake", som jeg uten blygsel kaller denne ukebladkaka. Det må jo være lov? Jeg har jo som sedvanlig justert litt på den opprinnelige oppskrifta.

Om du ønsker en frisk, ikke-søt kake, værsågod. Det er fortsatt litt sommer igjen, og kaka smaker sikkert godt andre tider på året også.

Elisabeths sommerostekake


  • Ca. 20 Digestive-kjeks
  • 90 gram halvsmelta smør
  • 2 beger à 125 g kremost naturell
  • 1 stort beger yoghurt, f.eks skogsbær
  • 7 plater gelatin (bløtlegges i vann)



  1. Finknus kjeks og rør inn smøret.
  2. Klem deigen ned i en springform, paiform eller Bake It Easy.
  3. Mos osten sammen med yoghurten. Det er mulig å gjøre dette for hånd om du er på en hytte uten strøm, men elektrisk visp anbefales.
  4. Klem vannet ut av gelatinplatene og smelt dem i et par skjeer kokende vann.
  5. Hell gelatinen i en tynn stråle i ostekremen mens du visper eller rører kraftig.
  6. Hell ostekremen over kjeksbunnen og sett til kjøling, gjerne over natta.
  7. Pynt med bær før servering.


Jeg synes dette er en god basisoppskrift som kan varieres med ulik yoghurt og bær. Om du ønsker den søtere, putter du litt sukker eller annet søtt i.


God nytelse!


Elisabeth



1 kommentar:

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...